Litt om prosjektene

Pressemeldingen viser at det først og fremst er snakk om en ny ovn, noe som i seg selv skal øke total produksjonskapasitet med ca 50%. Dette er en betydelig økning ved en fabrikk som allerede har stor produksjon. Samtidig har Wacker planer om å gjøre dette som en del av det grønne skiftet, med bruk av grønn energi. Pressemeldingen avslører også at det er snakk om et karbonfangstprosjekt, noe som skal bidra til å gjøre Wacker karbonnøytrale på sikt. Videre jobbes det med å erstatte dagens bruk av fossilt kull med fornybare karbonkilder som pellets og lignende. Dette er fremtidsrettet.

Kommunen ser også svært positivt på at pressemeldingen hinter om enda flere investeringer i fremtiden, og vil gjøre sitt ytterste for å tilrettelegge for bedriftens videre suksess i Heim.

Wacker komdir ordfører og Torbjør hallan small.jpg

På bildet: Ordfører Odd Jarle Svanem, adm.dir. Wacker Holla Torbjørn Hallan og kommunedirektør Ola Morten Teigen.

- Dette er et kjempesteg i riktig retning. Det ligger et godt stykke arbeid fremfor oss, men vi har et solid team som er i gang. Målet er at vi skal bli klimanøytrale, helst klimapositive før 2030. Vi planlegger å orientere kommunestyret 16. juni om hvor vi er i løypa og hva som ligger foran oss, sier adm.dir Torbjørn Hallan.

Hva vil disse prosjektene bety for Heim kommune?

Disse prosjektene bekrefter kommunens slagkraft som fremtidsrettet industrikommune. Heim kommune er heldige som har næringsaktører som er opptatt av å være med inn i det grønne skifte, og har kapasitet og kompetanse til å utnytte for eksempel utslipp til fremtidsrettet produksjon. Et næringsliv som er sitt samfunnsansvar bevisst og som bidrar til at vi kan gå inn i fremtiden med håp om at det grønne skiftet betyr muligheter, og ikke begrensninger.

Som ordfører er jeg opptatt av at nye prosjekter og etableringer medfører vekst. Med potensielt mange nye arbeidsplasser ligger mye til rette for vekst i forbindelse med dette prosjektet, både med tanke på aktiviteten på produksjonsplassene, men også for underleverandørene. Da er det vår oppgave som politikere å ta gode avgjørelser som sikrer at vi forblir attraktive for næringslivet. I dette ligger det mange fasetter; vi må sørge for at kommunen har positive holdninger til reguleringsplanen som kommer, og vi må legge trykk på aktører som skal sikre nødvendige kraftleveranser. Vi må også sørge for at næringslivet er trygge på at vi evner å tiltrekke oss arbeidskraft. For at arbeidstakerne skal velge å bosette seg i kommunen vår, må vi ha attraktive bo- og aktivitetstilbud og gode tjenester. Selve nøkkelen til at kommunen kan nyttiggjøre seg denne muligheten ligger nettopp i det å tilrettelegge for økt bosetting i Heim. Det gir økonomisk slagkraft til å styrke tjenestetilbudene og det vil gi bedrifter som Wacker Holla alle forutsetninger for å ta en investeringsbeslutning.

Planlegging for vekst

Kommunale budsjettprosesser har vist oss at det er utfordrende å planlegge for økonomisk- og befolkningsmessig nedgang, men det er også utfordrende å planlegge for vekst. Inntektene forbundet med nyetableringer og vekst vises nødvendigvis ikke på inneværende eller neste års kommunale budsjetter. Det kan ta tid å bygge opp virksomhetene slik at de vil skape inntekter til kommunekassen. I lokalavisene har dere lest at Heim kommune er i en tung omstillingsprosess med tilpasning av driften til de langsiktige inntektene. Jeg er veldig glad for at posisjonen har vært fremtidsrettet, og forstått at selv i tider med kostnadsreduksjoner er det nødvendig å investere i botilbud og næringsutvikling slik at næringslivet fortsatt ser stort potensial i vår kommune.

Vi har som mål at de fleste arbeidstakerne i forbindelse med disse prosjektene skal være bosatt i kommunen. I dialog med næringslivet og grendalagene er vi i ferd med å styrke kommunen på områdene bolyst og attraktivitet. Vi snur hver stein for å gjøre vår kommune attraktiv for eksisterende og nye innbyggere. Dette arbeidet har vi tatt inn i kommuneplanen, og vi har fått på plass svært spennende tiltak innen bolig- og næringsutvikling som få om noen andre kommuner skal kunne matche.

Ordfører i Heim kommune

Odd Jarle Svanem

Les pressemeldingen til Wacker her.