Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
18. mai 2021 kl. 20:20

Oppdatert informasjon om koronavirus (Covid-19) i Heim kommune

Les mer
18. mai:

Smittet person har vært på besøk i Heim kommune

Heim kommune har hatt besøk av en person som har testet positiv på hurtigtest. Smittekilden er på nå... Les mer

Eldreomsorg - verdighetsgarantien

Mottar du tjenester fra den kommunale eldreomsorgen, skal du så langt det er mulig få et verdig tjenestetilbud som er tilpasset dine individuelle behov. Du har rett til selvbestemmelse og skal møte respekt for den du er og for din livsførsel. 

Beskrivelse

Verdighetsgarantien skal sikre at du som mottar omsorgstjenester får en verdig, trygg og meningsfull alderdom. Det skal tas hensyn til

  • at du har en boform som er riktig ut fra ditt behov og din tilstand
  • at du har et variert kosthold og tilpasset hjelp ved måltider
  • at du har et mest mulig normalt liv, med en normal døgnrytme og adgang til å komme ut i friluft samt nødvendig hjelp til personlig hygiene
  • at du får tilbud om samtaler om eksistensielle spørsmål
  • at du får lindrende behandling og en verdig død
  • at du bevarer eller øker din mulighet til å fungere i hverdagen
  • at du får forsvarlig oppfølging av lege og annet personell
  • at du får enerom hvis du bor på helseinstitusjon
  • at du får bo med ektefellen din hvis dere ønsker det.

Målgruppe

Eldre

Kriterier/vilkår

Du mottar omsorgstjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven eller lov om sosiale tjenester i Nav. Det kan for eksempel være hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller sykehjemsplass.

Pris for tjenesten


Samarbeidspartnere


Lover

Dette er en lovpålagt rettighet. Se spesielt:
Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2
Verdighetsgarantiforskriften.

Sosialtjenesteloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Verdighetsgarantiforskriften

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Alle som er brukere av Heim kommunes helsetjenester skal motta tjenester som er i tråd med verdighetsgarantien. 

Klagemulighet

Du kan klage på at dine individuelle behov ikke blir ivaretatt eller på selve utførelsen av tjenesten.  Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren. Etter pasient- og brukerrettighetsloven kan du også klage direkte til helsetilsynet i fylket.

Kontakt

Enhetsleder Helse og mestring Kyrksæterøra

Eli Mette Vitsø

E-post

Tlf: 92055607

Enhetsleder Helse og mestring Liabø

Milli Bente Nørsett

E-post

 

Tjenesten oppdatert: 04.03.2021 08:34