Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet - godkjenning/melding

Ønsker du å starte eller å overta en frisørsalong, hud- og fotpleiesalong, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet mv., må du enten få godkjennelse av kommunen eller sende en melding til kommunen.

Beskrivelse

Lokaler i tatoverings- og hulltakingsvirksomheter skal godkjennes. Frisør- og hudpleievirksomhet må oppfylle de samme hygienekravene, men trenger ingen godkjenning, bare melding.

Det stilles krav om at de hygieniske forholdene er tilfredsstillende og at virksomheten forebygger overføring av smittsomme sykdommer. Virksomheten må godkjennes/meldes til kommunen ved oppstart, ved utvidelse eller ved vesentlige endringer.

Det er egne krav til solarier, se forskriften om strålevern.

Ansvarlige for daglig drift og ansatte med kundekontakt ved solarier må ha bestått en kunnskapsprøve.

Målgruppe

Personer som ønsker å starte, overta eller flytte

  • frisørsalong
  • hud- og fotpleiesalong
  • solstudio
  • tatoverings- og hulltakingsvirksomhet

Kriterier/vilkår

Det stilles krav til

  • lokaler
  • rutiner for internkontroll
  • rutiner for å unngå smitteoverføring

Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende

Lover

Forvaltningsloven
Folkehelseloven kap. 3
Smittevernloven § 7-1
Forskrift om hygienekrav for frisørvirksomhet m.v.
Strålevernforskriften §§ 36, 37 og 38

Forvaltningsloven
Smittevernloven
Forskrift om hygienekrav for frisørvirksomhet m.v.
Folkehelseloven
Strålevernforskriften

Vedlegg


Saksbehandling

Kommunen vil vurdere om det er behov for befaring eller gransking av virksomheten og kan pålegge at forhold blir rettet eller at virksomheten stanses. Tvangsmulkt kan ilegges i samsvar med lov om folkehelsearbeid § 15. Hvis vilkårene ikke overholdes, kan godkjenningen trekkes tilbake.

Kommunen fører tilsyn med at virksomheten har forsvarlig smittevern og kan pålegge at virksomheten gjør endringer for å bedre smittevernet.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontakt

Rådgiver næring

Hildur Hestnes

E-post

Tlf. 413 79 700

Tjenesten oppdatert: 16.01.2023 16:52