Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
18. mai 2021 kl. 17:07

Oppdatert informasjon om koronavirus (Covid-19) i Heim kommune

Les mer
14. mai:

Koronatesting 17. mai-helgen

Har du behov for å ta en koronatest i løpet av helgen? Heim kommune tilbyr testing på Halsa legekont... Les mer

Betaling av skatt og kommunale avgifter

I 2020 overtok Skatteetaten noen av oppgavene som Kemnerkontoret i kommunen tidligere hadde.

Beskrivelse

Skatteetaten har overtatt innkreving av skatt fra privatpersoner og næringsdrivende. Dette er en oppgave som kommunen tidligere hadde.

Det betyr at du kan kontakte Skatteetaten for spørsmål om

  • Restskatt – dersom du betalte for lite skatt i fjor og må betale penger tilbake.
  • Skattepenger til gode – dersom du har betalt for mye penger i skatt og skal få tilbake penger.
  • Konto/saldoutskrift for skatt og avgift – oversikt over hva du skylder eller har til gode.
  • Klage på skatteavregningen – for eksempel feil forskuddstrekk eller tilleggsforskudd.

Du finner informasjon om alt dette og mer på Skatteetatens nettsider for privatpersoner.  

Er du næringsdrivende kan du kontakte Skatteetaten for spørsmål om

  • Tilleggsforskudd
  • Forskuddstrekk
  • Arbeidsgiveravgift
  • Motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav
  • Skatteattester
  • Konto/saldoutskrift for skatt og avgift

Du finner informasjon om alt dette og mer på Skatteetatens nettsider for bedrifter.  

Ønsker du kontakt med skatteoppkreveren din?

Det er ulike måter å komme i kontakt med Skatteetaten på. Du kan sende inn skjema elektronisk, chatte med dem eller ringe. Informasjon om dette finner du på skatteetaten.no/kontakt.

Vær klar over at dersom du ønsker å møte opp på et skattekontor og snakke med noen, må du bestille time på forhånd. 

Det er ikke mulig å sende e-post til Skatteetaten. Hvis du ønsker å sende en skriftlig henvendelse må du logge inn via Altinn.

Vil du sende inn skjema eller brev skriftlig? 
Postadressen er: Skatteetaten, Postboks 9200 GRØNLAND, 0134 OSLO

Eiendomsskatt

Det vil fortsatt være kommunen som krever inn eiendomsskatt. Hvis du trenger å søke om betalingsutsettelse eller nedsettelse, eller du ønsker å klage eller kreve ny takst, kan du kontakte kommunen din.

Kommunale avgifter

Det vil fortsatt være kommunen som krever inn avgifter for kommunale tjenester som

  • Vann - drikkevann og vannforsyning
  • Avløp - tilgang til avløpssystemet
  • Avfall - tømming av søppel
  • Feiing - feiing og brannvern.

Avgiftene gjelder for alle som eier en bolig eller fritidsbolig i kommunen.

Kontakt

Heim kommune

Servicekontoret

Trondheimsveien 1

7200 Kyrksæterøra

E-post

Tlf. 72 46 00 00

Tjenesten oppdatert: 23.02.2021 19:46