Advarsel: Svindelforsøk via telefon – utgir seg for å være fra Heim kommune

Heim kommune har mottatt meldinger fra innbyggere som har blitt oppringt av personer som utgir seg for å representere kommunen.

Les mer om Advarsel: Svindelforsøk via telefon – utgir seg for å være fra Heim kommune

Planendring

Beskrivelse

Endring av gjeldende planer er aktuelt dersom grunneier/tiltakshaver eller andre ønsker å endre en plan permanent. Planendringer kan omfatte eksempelvis utvidelse av planområdet, flere tomter, nye veier eller endringer i planens bestemmelser.

For utfylling, endring og oppheving av reguleringsplan gjelder samme bestemmelser som for utarbeiding av ny plan. Endringer som i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke går utover hovedrammen i planen, og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder kan behandles som en mindre endring. Ved en mindre endring kreves det at berørte myndigheter og eiere/festere, og andre berørte,  som direkte berøres av vedtaket gis anledning til å uttale seg før vedtak fattes.

Grunneiere og andre tiltakshavere som har forslag til permanent endring av gjeldende planer.

Det finnes ikke egne skjema til søknad om planendring. Dersom endringen innebærer endring i plankart, kreves kart med planendring i digitalt format etter gjeldende sosi-standard.

Ta kontakt med Teknisk etat dersom du har spørsmål.

Samarbeidspartnere:

Statsforvalteren i Trøndelag

Trøndelag Fylkeskommune

Statens vegvesen

 

Vedlegg:

Dersom endringen omfatter endring av plankart:

* Arealplankart med tegnforklaring i PDF-format

* Arealplankart med tegnforklaring i papirform

* Arealplankart i gjeldende SOSI-format

Dersom endringen gjelder reguleringsbestemmelser, legges forslag til endring med

Behandling:

Politisk behandling

Søknadsfrist:

Ingen søknadsfrist.

Saksbehandlingstid:

Mindre endringer - ca. 5mnd. Endringer der samme bestemmelser som for ny plan vil gjelde - ca. 10 mnd.

Vedtak kan påklages. Statsforvalteren i Trøndelag Lenke til et annet nettsted. er klageinstans. I boksen "Skjema" nederst på siden finner du elektronisk skjema for klaging på forvaltningsvedtak. 

Krav til oss:

Kommunen må overholde de tidsfrister som er nedfelt i plan- og bygningsloven Lenke til et annet nettsted. med forskrifter.

Krav til søker:

Søknad med kartgrunnlag av tilfredsstillende kvalitet der forslaget omfatter endring av plankart. En beskrivelse av konsekvenser for miljø og samfunn som følger av omsøkte endring. ROS-analyse kan kreves.

Hvis vi svikter:

Forskrift om tidsfrister og sanksjoner ved overskridelse av fristene for private forslag til detaljregulering etter § 12-11 i plan- og bygningsloven.

Arealplanlegger

Espen Westgaard

E-post

 

 

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?