Prosjektet HelseHeim er godt i gang
Det var knapt en ledig stol da Heim kommune inviterte til workshop for innbyggerne i forbindelse med prosjektet HelseHeim. Vinje samfunnshus var fylt til randen, og engasjementet var godt fra start til slutt.
Gjennom hele kvelden var det livlige diskusjoner, ulike perspektiver og stort engasjement rundt hvordan framtidens helse- og omsorgstjenester bør se ut. Deltakerne delte erfaringer, stilte spørsmål og utfordret hverandre – og det ble raskt klart at det ikke finnes ett enkelt svar på hvordan tjenestene bør utvikles.
Flere av temaene skapte særlig stort engasjement, og meningene var til tider delte.
– Vi opplever et stort engasjement blant innbyggerne, og det er veldig positivt. At folk er uenige og ser ting fra ulike ståsteder gir oss et bedre og mer nyansert grunnlag for å utvikle gode tjenester, sier kommunedirektør Ola Morten Teigen, som innledet workshopen.

Kommunedirektør i Heim kommune, Ola Morten Teigen, holdt åpningsinnlegget.
Workshopen er en del av kommunens arbeid med å utvikle bærekraftige tjenester for framtiden. Med økende behov for helse- og omsorgstjenester, samtidig som tilgangen på personell er begrenset, er det nødvendig å tenke nytt.
Viktige tema for innbyggerne
Etter en introduksjon til prosjektet og framtidens utfordringsbilde, jobbet deltakerne i grupper med tre sentrale tema:
- Livskvalitet i alderdommen
- Boforhold – hva er gode boforhold når man trenger helsehjelp fra kommunen
- Bruk av teknologi i helsetjenestene
Diskusjonene viste et stort engasjement for hvordan man kan sikre gode liv i alderdommen, samtidig som man tar i bruk nye løsninger og teknologi på en trygg og hensiktsmessig måte.
Vil utforske nye løsninger
Målet med prosjektet HelseHeim er å utforske hvilke tjenester og tilbud som vil være nødvendige fremover, og hvordan disse best kan organiseres. Prosessen er lagt opp som åpen og inkluderende, der innbyggernes erfaringer og meninger står sentralt.
Heim kommune har inngått avtale med konsulentselskapet PwC for prosjektgjennomføringen. Magnus Johansen fra PwC er vår prosjektkoordinator, og ledet workshopen i Vinje samfunnshus.

Magnus fra PwC ledet workshopen.
God servering legger til rette for godt engasjement!
Heim kommune fikk god hjelp av en gjeng med blide frivillige for å på best mulig måte holde blodsukkeret og stemningen oppe blant deltakerene på workshopen.

Herlig bukett frivillige samlet under worskhopen.
Viktig grunnlag for videre arbeid
Innspillene fra workshopen vil nå bli brukt til å utvikle ulike strukturalternativer for helse- og mestringstjenestene i Heim kommune. Disse skal analyseres og danne grunnlaget for framtidige beslutninger.
Kommunen vil fortsette å involvere innbyggerne i arbeidet, og oppfordrer alle til å bidra videre.
Det store engasjementet som ble vist på workshopen, gir et godt utgangspunkt for å forme framtidens tjenester – sammen med innbyggerne

Diskusjoner og gruppearbeid under workshopen.
Sist oppdatert
