Advarsel: Svindelforsøk via telefon – utgir seg for å være fra Heim kommune

Heim kommune har mottatt meldinger fra innbyggere som har blitt oppringt av personer som utgir seg for å representere kommunen.

Les mer om Advarsel: Svindelforsøk via telefon – utgir seg for å være fra Heim kommune

Ny tjeneste - send digital bekymringsmelding til barnevernet

Heim kommune tar i bruk den nasjonale portalen for bekymringsmeldinger (melde bekymring til barnevernet). Løsningen er utviklet av KS i samarbeid med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Den digitale løsningen er en effektiv og sikker plattform for både privatpersoner og offentlig ansatte.

Om digital bekymringsmelding og lenker til portalen

Kommunens barneverntjeneste får mange henvendelser om at barn kan ha det vanskelig. Felles for alle henvendelsene er at de som henvender seg til barneverntjenesten er bekymret for barnet og dets omsorgssituasjon. Barneverntjenesten gir råd om hva du selv eller øvrig nettverk rundt barnet, kan gjøre for å bedre barnets situasjon. Vi vil også hjelpe deg til å avgjøre om du bør sende en bekymringsmelding til barnevernet. Henvendelsene kan gjøres anonymt.

Bekymringsmeldingene kan komme fra involverte foreldre og ungdommer, øvrig familie og nettverk, helsestasjon, barnehager, skoler, politi, barnevernsvakt, behandlings- og hjelpeinstitusjoner og andre.

Bekymringsmeldingene bør være bygget på observasjoner som er gjort. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Når du har sagt fra, er det er barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.

Gå til digitalt skjema for bekymringsmelding (for privatpersoner) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. 

Vi anbefaler at du bruker det digitale skjemaet for sikker og effektiv innmelding til barnevernstjenesten. Dersom du ikke har mulighet til å bruke det digitale skjemaet, eller hvis du vil være anonym overfor barnevernet, kan du laste ned et meldingsskjema Lenke til et annet nettsted. (Word) som du fyller ut og sender til barneverntjenesten i kommunen. NB: Dette skjemaet må sendes i posten og ikke via e-post. 

For offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt

Alle offentlig ansatte og en rekke yrkesutøvere som arbeider i det private, har plikt til å melde fra til barnevernet i kommunen ved alvorlig bekymring. Denne opplysningsplikten inntrer først i de mer alvorlige tilfellene, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.

Gå til digitalt skjema for bekymringsmelding (for offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt) Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?