Det settes opp nye vaksinasjonsdager i Heim kommune som følger:

Dato: torsdag 25. august

Sted: Liabø- kommunestyresalen

Kl. 09.00 - 10.00 Etternavn som starter med A,B,C,D,E og F

Kl. 10.30 - 11.30 Etternavn som starter med G,H,I,J,K og L

Kl. 12.30 - 13.30 Etternavn som starter med M,N,O,P,Q,R og S

Kl. 14.00 - 15.00 Etternavn som starter med T,U,V,W,X,Y,Z,Æ,Ø og Å

Dato: fredag 26. august

Sted: Kyrksæterøra – KulØr`n

Kl. 08.00 - 09.00 Etternavn som starter med A,B,C og D

Kl. 09.30 - 10.30 Etternavn som starter med E,F,G og H

Kl.11.00 - 12.00 Etternavn som starter med I,J,K og L

Kl. 13.00 - 14.00 Etternavn som starter med M,N,O og P

Kl. 14.30 - 15.30 Etternavn som starter med Q,R,S,T,U og V

Kl. 16.00 - 17.00 Etternavn som starter med W,X, Y,Z,Æ,Ø og Å.

Tilbudet gjelder for alle over 65 år som ikke har fått 2. påfyllingsdose (4 vaksinedose).

Du trenger ikke vaksinetime disse dagene for å få oppfriskningsdose, men vi ber om at du møter i henhold til planen ovenfor for å unngå lang kø.

Det er fint om du har på deg noe kortermet på vaksinedagen, slik at det blir enkelt å komme til stikkstedet.

Det vil også bli sendt ut UMS-varsling (melding på telefon) med informasjon om oppfriskningsdose til den nye gruppen 65-74 år.

Hva bør du tenke på før du tar oppfriskningsdose?

Gjennomgått omikroninfeksjon ser ut til å gi en lavere grad av immunstimulering sammenlignet med tidligere varianter. Anbefalingen om ny oppfriskningsdose for de over 65 år gjelder derfor uavhengig av om man nylig har gjennomgått infeksjon. Tidsintervall fra tilfriskning etter gjennomgått infeksjon til ny oppfriskningsdose bør være minimum 3 uker, men et lengre intervall vil som regel gi en bedre immunrespons.

Det er per i dag ingen formell anbefaling om testing ved nyoppståtte luftveissymptomer, men du kan vurdere å ta en selvtest dersom du har symptomer og planlegger å ta oppfriskningsdose innen kort tid etter at du blir frisk. Du skal ikke møte til vaksinering dersom du har luftveissymptomer eller feber på vaksinedagen.

Oppfriskningsdose kan tilbys tidligst 4 måneder etter siste vaksinedose. Du bes om å sjekke at du har 4 måneders intervall fra sist vaksine før du møter, og dersom du er usikker på når du tok siste vaksinedose kan du Sjekke her.

Koronavaksinering hos Vitus apotek

Vitusapotek på Kyrksæterøra tilbyr også vaksinering. Dersom du faller innenfor målgruppen, eller mangler tidligere vaksinedoser, kan du også kontakte Vitus Apotek på Kyrksæterøra for å høre om ledige vaksinetimer.

Du kan bestille time hos Vitus Apotek Kyrksæterøra her.

Andre målgrupper:

Folkehelseinstituttet vil i løpet av noen få uker komme tilbake med informasjon om tidspunkt for oppstart av vaksinasjon med ny oppfriskningsdose til personer i aldersgruppen 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp. Følg med på hjemmesiden vår, der vi fortløpende vil legge ut informasjon. Det kommer etter planen ikke til å bli sendt ut sms til målgruppene som kommer til frem fremover (vi sender nå til de over 65 år), og folk oppfordres til å følge med i media og på hjemmesider for informasjon. Det er også fint at innbyggerne gjør hverandre observante på vaksineoppfriskning.

Vi ber om at innbyggere som ikke faller innenfor målgruppen 65 år og eldre avventer med å kontakte apotek, legekontor eller kommunen. Har du spørsmål? Vi oppfordrer deg til å besøke fhi.no

Hilsen kommuneoverlegen og vaksineteamet i kommunen.